EU

Zamknięcie Amazon Care – koniec czy nowy początek?

Amazon niestrudzenie próbuje wejść na rynek branży medycznej. Jednym z istotnych kroków było stworzenie programu Amazon Care – serwisu dbającego o zdrowie pacjentów dzięki wykorzystaniu rozwiązań telemedycznych. 

Amazon Care to połączenie telemedycyny oraz opieki bezpośredniej. W ramach programu pilotażowego oferowano szereg usług z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej – zdalne konsultacje z lekarzami lub pielęgniarkami, osobiste wizyty domowe bądź w biurach pracowników, testy pod kątem COVID-19 oraz szczepienia. Wirtualny system wizyt odbywających się poprzez czat lub wideorozmowę nie tylko przyspieszał czas oczekiwania na kontakt z lekarzem, ale eliminował też konieczność dojazdu do placówki medycznej. Amazon Care dział w oparciu o aplikację, która poza umówieniem się na wizytę, pozwalała również na gromadzenie danych medycznych w jednym miejscu – wszystko odbywa się szybko, prosto i wygodnie.

Projekt został uruchomiony w 2019 roku, będąc pierwszym tego rodzaju rozwiązaniem. Z początku skierowany był wyłącznie do pracowników firmy Amazon i ich rodzin mieszkających w okolicach Seattle w Stanach Zjednoczonych. Z czasem działanie teleopieki rozszerzono na cały obszar USA, a wizyty stacjonarne oferowano aż w 20 miastach.

Kolejnym etapem była współpraca z nowymi firmami – pracodawcami z obszaru medycyny i szeroko pojętego dbania o siebie, dzięki którym Amazon Care objął opieką znaczną ilość nowych pacjentów. Partnerami programu zostali między innymi Silicon Labs, TrueBlue, Whole Foods Market, Precor czy Hilton.

Amazon szybko rozszerzył swój zasięg w przestrzeni opieki zdrowotnej. W 2018 roku przejął aptekę internetową PillPac, a w listopadzie 2020 roku uruchomił ją jako Amazon Pharmacy. Umożliwiała ona klientom zakup leków na receptę online i ich wysyłkę do domu w bardzo krótkim czasie. Amazon Care świadczył także usługi z zakresu zdrowia psychicznego, profilaktyki prozdrowotnej czy poradnictwa związanego z dbaniem o dobre samopoczucie

Choć dla pacjentów Amazon Care wydawać mógłby się rozwiązaniem idealnym, to pracujący w systemie medycy potrafili dostrzec jego wady. W ich przekonaniu zdarzało się, że priorytetowo traktowano stopień zadowolenia pacjentów z usług, a mniejszą uwagę zwracano na zapewnienie najlepszego standardu opieki. Pracownicy zwrócili też uwagę na zmniejszone poczucie bezpieczeństwa związane z pracą w terenie. W przypadkach, gdy pacjenci wymagali wizyty stacjonarnej lub dodatkowych badań problemem stawał się fakt dostępności lekarzy tylko w 20 miastach w kraju. Cały sektor ochrony zdrowia zmaga się z brakami kadrowymi, nie uchylił się przed nimi również Amazon Care.

W lipcu 2022 roku Amazon podjął decyzję o przejęciu firmy One Medical. Jest to platforma podstawowej opieki zdrowotnej profilem działalności zbliżona do tej prowadzonej przez Amazon Care. One Medical działa jednak na większą skalę, ma o wiele więcej biur i o wiele więcej firm, które są jej klientami. Firma prowadzi 188 gabinetów na 29 rynkach, a na koniec marca 2022 roku miała 767 000 pacjentów.

Fuzja z firmą One Medical wydaje się być odpowiedzią na problem niewystarczającej ilości personelu czy gabinetów. Firma jest także świetnym partnerem, który ma ogromne doświadczenie w sprawowaniu opieki medycznej nad pacjentami, a także szeroki wachlarz korporacji, z którymi dotychczas udało się jej współpracować.

Amazon ogłosił, że z końcem 2022 roku działalność Amazon Care zostanie zakończona. Program miał być dostępny również dla pracowników innych korporacji, jednak „nie jest właściwym długoterminowym rozwiązaniem dla naszych klientów” – napisał w mailu do pracowników Neil Lindsey, szef służby zdrowia Amazona. 

Amazon Care był testem, który nauczył firmę tego, jak wygląda niełatwa praca w sektorze ochrony zdrowia. Wydaje się, że mając w posiadaniu dwa konkurencyjne projekty, Amazon pozostanie tylko przy jednym z nich. Zakup bardziej doświadczonej i rozwiniętej w tym zakresie firmy One Medical może być tylko kolejnym krokiem do wkroczenia na rynek usług medycznych, bo Amazon zdecydowanie nie powiedział jeszcze w tej kwestii ostatniego słowa.